Paradontitis

Wat is het?

Parodontitis is een vergevorderde tandvleesontsteking wat verder gaat dan een reguliere tandvleesontsteking. Bij parodontitis zijn er pockets aanwezig die groter dan 4mm zijn. In deze pockets kan tandplaque zich ophopen. Wanneer tandplaque 24 uur niet mechanisch wordt verwijderd ontstaat er tandsteen. Dit tandsteen zal toxische stoffen afgeven. Deze toxische stoffen veroorzaken een ontsteking, Het lichaam zal op dat moment cellen sturen die deze toxische stoffen willen afbreken. Helaas breekt het dan niet alleen de toxische stoffen af maar ook een gedeelte van het kaakbot. Dit kaakbot is het houvast voor tanden. Beginnende parodontitis kan worden herkend door een tandvleesontsteking. Een tandvleesontsteking kan worden herkend door bijvoorbeeld een onaangename mondgeur en/of vieze smaak, opgezwollen/zwak tandvlees, bloedend tandvlees en last van het tandvlees bij eten of drinken.

Wat kan je eraan doen?

Om parodontitis te voorkomen/genezen is het erg belangrijk om regelmatig de tandarts/mondhygiënist te bezoeken. Het kan namelijk voorkomen dat de kenmerken niet worden herkend en de parodontitis zich onopgemerkt kan ontwikkelen totdat de ernstigere klachten zich voor gaan doen. Verder is het belangrijk dat wanneer de kenmerken wel zijn opgevallen dit niet wordt genegeerd maar er direct actie wordt ondernomen om het tandvlees te genezen. Een tandvleesontsteking ontstaat in eerste instantie door tandplak. Wij adviseren daarom om minimaal twee keer per dag te poetsen en gebruik te maken van flosdraad, tandenstokers of een rager. Hiermee kunt u zelf de tandplak op uw tanden weghalen. De tandarts kan het tandsteen onder uw tandvlees vakkundig weghalen.

Schrijf je direct in!